Weekly News

Daniëlle de Bruin DUURZAAMHEID

Duurzaamheid in de mobiliteitsbranche

De elektrische auto’s is er, net als het besef dat ons reisgedrag moet veranderen. Hoe helpt dat onze mobiliteit te verduurzamen?


Wie in de file om zich heen kijkt, ziet nog vrijwel enkel auto’s met benzinemotoren. Maarten Steinbuch, hoogleraar Control Systems Technology aan de TU Eindhoven en enthousiast Tesla-rijder, is er zeker van dat die situatie niet lang meer duurt.


Steinbuch: “Alle autofabrikanten investeren in elektrisch rijden. De verkopen trekken aan. En de Nederlandse regering wil dat we vanaf 2030 alleen elektrische auto’s kopen.” Tel daarbij op dat de (accu van de) elektrische auto als buffer kan dienen voor zelf opgewekte energie – ook al een sector in beweging.


Volgens Steinbuch zijn er twee veranderingen nodig om van elektrisch rijden direct een succes te maken. “Het belangrijkste is dat er voor de consumentenmarkt voldoende modellen beschikbaar komen. Ten tweede is een goede laadinfrastructuur nodig. Nederland loopt daarin voorop, maar de consument stapt pas over als hij ook met zijn auto op vakantie kan. Alleen Tesla heeft dat al begrepen.”


Daniëlle de Bruin, programma-manager bij de Climate Neutral Group, een bedrijf dat organisaties helpt klimaatneutraal te opereren, is ook van mening dat we op een tipping point zitten. De stap naar elektrisch rijden kan gezet worden.


Ze denkt echter wel dat er meer nodig is. “Ook al zijn er schone voertuigen, het is belangrijk te blijven kijken naar hoe mensen zich verplaatsen. Steden slibben dicht, incidenten op snelwegen nemen toe. Ook met de elektrische auto moeten we flexibel blijven in de mobiliteitskeuze: soms de trein, soms de fiets en soms de elektrische auto.”


De bal ligt mede bij werkgevers, zegt De Bruin. “De wagenparkbeheerder zal een mobiliteitsconsultant worden die met HR, ondernemingsraad en MVO-managers kijkt naar wat passende mobiliteit is.” En dus een leaserijder belonen als die toch met de fiets komt, om maar iets heel simpels te noemen.


Het gaat gebeuren, is de overtuiging van Steinbuch. “De automarkt gaat de komende tijd meer veranderen dan in de laatste vijftig jaar.”

Feit

In september 2017 reden er 18.299 volledig elektrische auto’s in Nederland, tegen ruim 8 miljoen auto’s in totaal. Wel stijgen de verkopen van deze auto’s veel sneller. In de eerste negen maanden van 2016 zijn 2618 elektrische auto’s verkocht; dit jaar bijna het dubbele: 5194 stuks.


Delen

Journalist

Mark van der Heijden

Related articles