Weekly News

In grotere zaken, drukke winkels of winkels met kostbare producten kan het daarom zinvol zijn om professionele beveiligers in te zetten. ONDERZOEK

‘Behandel je dief als klant’

Bijna elke winkeleigenaar heeft weleens te maken gehad met diefstallen of ingeslagen ramen. Criminaliteit blijft voor veel van hen een groot probleem. Maar ze kunnen zich wapenen. Bijvoorbeeld met trainingen voor het personeel of technologische snufjes.

Voor veel winkeleigenaren is hun winkel hun lust en hun leven. De shop wordt al snel een plek waar eigenaar en werknemer zich zelfs thuis kunnen voelen. Maar dan: een overval. Weg gevoel van veiligheid. Hoe voorkom je dit doemscenario en bescherm je je tweede thuis? Hoe zorg je dat je winkel beschut blijft tegen dieven, agressievelingen en ander ongewenst publiek?

Het begint allemaal bij de organisatie, vindt Hendrik Jan Kaptein, Hoofd Programma Lokale Projecten bij het Centrum voor Criminaliteits- preventie en Veiligheid (CCV). Dit centrum beheert het Keurmerk Veilig Ondernemen en geeft talloze veiligheidstrainingen. Het CCV is in samenwerking met het MBO Amersfoort School voor Veiligheid en de overheid een winkelscan opgestart naar de veiligheid van winkels in Amersfoort. In september keken studenten van de opleiding Handhaving en Toezicht van het MBO Amersfoort met de Veiligheidscheck-app van het CCV naar twaalf aandachtspunten, waaronder onder andere de winkelindeling en het stimuleren van pinnen.


De studenten merkten bij enkele winkels bijvoorbeeld op dat de etalage te vol was gezet, waardoor vanaf de buitenkant niet meer zichtbaar is wat er zich binnen afspeelt. ”Dit is iets waar niet veel winkeliers bij stilstaan, maar een volle etalage geeft dieven te veel vrijheid”, vertelt Willem Bannink, woordvoerder van MBO Amersfoort School voor Veiligheid.“Controle van voorbijgangers van buitenaf is op die manier minder makkelijk.”


Volgens Kaptein verschilt de preventie van diefstal of de aanpak van dieven per soort dader. Jongeren en andere impulsdieven (‘normale’ klanten die helaas soms ook stelen) zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor de afschrikwekkende effecten van camera’s. Daarbij is het van belang dat de camera een groot geheugen heeft en een goed bereik heeft. De zogenaamde ‘dome camera’, een glazen bol die aan het plafond hangt, heeft het grootste bereik. Er zijn zelfs slimme camerasystemen waarmee winkeliers foto’s kunnen maken en naar een e-mailadres kunnen sturen. Toch helpen de camera’s niet altijd. Kaptein: “Professionele dieven weten hoe ze die kunnen ontwijken en vertonen daarom ook ander gedrag. Ze dragen bijvoorbeeld een petje om hun identiteit te verbergen.”


Getrainde winkelmedewerkers kunnen volgens Kaptein verdacht gedrag herkennen en hierop inspelen. In grotere zaken, drukke winkels of winkels met kostbare producten kan het daarom zinvol zijn om professionele beveiligers in te zetten. Zij hebben vaak ervaring met meerdere typen misdadigers. Een prettige interactie tussen beveiliger en klant kan er bovendien voor zorgen dat klanten een betere ervaring in de winkel hebben. Zorg dus voor representatieve, sociale beveiligers, met de juiste ervaring.


De gouden tip van Kaptein, voor zowel medewerkers als beveiligers: “Blijf de dief behandelen als klant”. Als mensen in de rol van klant worden geduwd, zullen ze zich daar eerder naar gedragen. “Stel je voor dat een klant een duur product in de zak steekt. Dan kan je diegene benaderen en vertellen dat er volgende week korting zit op dat product. Dan voelt diegene zich wel betrapt, maar krijgt hij of zij de kans het zonder gezichtsverlies zelf terug te leggen of af te rekenen. Op deze manier ontwijk je conflicten. Bovendien wil je als winkel toch altijd klantvriendelijk overkomen, anders verlies je klandizie.”

Feit

Het volbouwen van etalages kan gevaarlijk zijn. Volle etalages blokkeren het zicht op wat er zich in de winkel afspeelt en mensen kunnen van buitenaf geen sociale controle houden. Hoe aanlokkelijk het ook is om zoveel mogelijk producten prominent te vertonen, zorg voor voldoende zicht.

Delen

Journalist

Annette Hoeksema

Related articles